هذا رابط المقال و التعليقات لمن يريد الرجوع إليه . . . http://www.dostor.org/politics/egypt/11/june/13/44949
المقال :
Mon, 13-06-2011 - 1:01 | ياسمين الجيوشي
اكتب دستورك.. هل ينجح في وضع دستور جديد لمصر؟
نادت حركة 6 أبريل - جبهة أحمد ماهر- من خلال بيان لها مساء أمس، عمل مشروع اكتب دستورك، لعمل دستور جديد للبلاد، وذلك من خلال إجراء حوار وطني بين القوى الوطنية، وتوزيع ورقة استقصاء على المواطنين في الشارع لإبداء رأيهم في المواد التي يريدونها في الدستور القادم.
ومن المقرر أن يقوم أعضاء الحركة خلال الأسابيع القليلة القادمة، بتوزيع ورقة استقصاء على المواطنين في كافة أنحاء الجمهورية وعمل دليل إرشادي لأهم القضايا التي من الممكن أن يتضمنها الدستور لسؤال المواطنين عن رأيهم وتصوراتهم حول هذه المواد وعلى هذا أساس هذا يقوم المواطنون بتقديم رؤيتهم حول الدستور القادم.
وقال محمد عادل المتحدث الرسمي باسم الحركة للدستور الأصلي، إنه من المقرر أن تجتمع حركة 6 أبريل بعدد من الحركات والمجموعات السياسية والقوى الوطنية خلال هذا الأسبوع أو الأسبوع القادم للقيام باعداد ورقة يتم صياغة النقاط الأساسية في الدستور وتترك مساحة للناس للتعليق عليها.
موضحا ذلك بقوله: "سنقوم بعمل دليل إرشادي مبدأي لمواضيع النقاش حول الدستور الجديد ومنها تصور شكل النظام الرئاسي لجمهورية مصر العربية وتحديد مدة الرئاسة وشروط الترشح للمنصب وسلطات رئيس الجمهورية كذلك وضع تصور لشكل الدولة وأهم المبادئ وفق المرجعية الأساسية الحاكمة وتصور كيفية كتابة الدستور عن طريق لجنة منتخبة من الشعب سواء قبل أو بعد الانتخابات
وأضاف عادل.. كما سيعلق المواطنون على صلاحيات مجلس الشعب وصلاحيات الجيش وبعد ذلك يتم تفريغ هذه النقاط وستقوم لجنة متخصصة من خبراء قانونيين ودستوريين بعمل ورقة مقترحة للدستور المصري القادم على أساس رأي المواطنين".
وأوضح عادل أن هذا المشروع ليس له علاقة بمليونية الدستور أولا، التي دعت إليها عددا من القوى السياسية 8 يوليو القادم، وأشار عادل إلى أن الحركة لم تتخذ بعد قرارا بالمشاركة في هذه المليونية ولن تتخذه إلا بعد موافقة أغلبية الأعضاء على المشاركة.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الحوار الذي دار بيني و بين أحد القراء على صفحة جريدة الستور تعليقاً على الخبر
Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria University
يبقى كده هما خايفين إن المجلس المنتخب يحط الدستور.. و حتحطه حركة 6 أبريل.. يعني ياريتها تيار وطني حتى.. إلا مجرد جماعة ضغط سياسي.. مش حزب حتى.. ياعيني على التفكير الذي يقدم نفسه على أنه نخبوي.. و هو تفكير سلطوي.. عموماً.. فلتعضوا المرايا الكاذبة التي ترون أنفسكم فيها كباراً.. و ليحملكم الهواء.. لأنه لا وجود لكم إلا على ( الهواء ).. و اتركوا لنا نحن بناء الوطن على الأرض.. لأننا و الشعب شئ واحد.. نتشارك المعاناة اليومية و هموم الوطن على الأرض.. و أمانة يا شيخ.. تسلملي ع النخبة :)
أعجبني · رد · إلغاء الاشتراك · منذ حوالي ساعة
Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria University
المشكلة . . إن الكلام كده بقى راجع على الديمقراطية البدائية الأثينية . . فاضل بس يجمعونا في الأكلازيا . . و يخلوا السلفيين و الإخوان هما طبقة العبيد اللي مش من حقها التصويت . . و حركة ستة ابريل . . و المصريين الأحرار . . و عمرو حمزاوي . . و علاء الأسواني . . يبقوا هما الأراخنة اللي من حقهم صياغة وجه الحياة السياسية . . شئ عجيب .
1 · أعجبني · رد · 51 minutes ago
Islam Bayumy · الأكثر تعليقا · Faculty of pharmacy
مع احترامى يا استاذ رحاب حضرتك مقتنع بالكلام اللى انت بتقوله ده..ايه الغل ده يا راجل هو ده الاسلام..اخبار الخروج عن الحاكم ايه
أعجبني · رد · 35 minutes ago
Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria University
:) . . الحقيقة أنا كلامي مافيهوش اي غل . . و عموماً ممكن حضرتك ما شققت عن قلبي لترى إنه غل . . بس كنت أتمنى ترد على فكرتي الشخصية . . دون أن تجرح فيا بتهم كاذبة . . لذلك أقترح عليك أحد أمرين :
1- تجيبلي من كلامي شخصياً . . إني قلت بحرمة الخروج على حسني مبارك . . ده على افتراض إنك تعرفني من قبل . . بس ياريت كلام واضح محدد . . تقولي يوم كذا انت قلت كذا . . أو الكلام ده . . لكن الكلام اللي بيتضحك بيه على السذج . . فارجوك بلاش معايا . . يعني كلام زي ( ما هما اللي قالوا .. ما انتوا بتقولوا . . و الكلام ده . . ده مش ممكن يتقال في حوار راق محترم بين ناس بتحترم عقلها و نفسها لذلك أنا لا أتوقعه منك ) .
2- اللي بيحصل ده بعينه هو الديمقراطية المباشر الساذجة . . اللي الفلاسفة السياسيين بيعتبروها شكل من اشكال السذاجة السياسية . . و هو تماماً ما تطالب به حركة 6 ابريل - جبهة احمد ماهر . . مستعد حضرتك تقنعني - برضه بالدليل من كلام الفلاسفة السياسيين و علماء العلوم السياسية - إن كلامي غلط . . انا في انتظارك . . اليوم الساعة 12 و نصف بالليل . . لأني نازل دلوقت شغل . . لو عندك علم في المسالة منتظرك في مناظرة راقية هادئة . . ما عندكش يبقى اشكرك لشجاعة عدم القول فيما لاتعلم . . بس طلبي مرة ثانية ياريت تجيش تتهمني بتهم لا دليل عليها .
أعجبني · رد · 22 minutes ago
( ذهبت للعمل و أثناء ذلك تم وضع التعليقات التالية )
- الملاك الثائر الملاك الثائروالله يا استاذ رحاب عندك حق المفروض نفكر ونبطل الفزاعات اللى لسة عايزين يفروضوها وان كان على الغل فربنا اللى بيحاسب وبعدين احنا بنى ادمين ودى بلدنا ومن حقنا نشارك زى اى حد ومن غير لاغل ولاتجريح المهم نشتغل ونراعى ربنا ونحافظ على البلد دىأعجبني · رد · منذ 10 ساعات
- Islam Bayumy · الأكثر تعليقا · Faculty of pharmacyاولا انا اسف ان الكلمة ضايقت حضرتكثانيا حضرتك فعلا كان تعليقك مستفز بعض الشيىء المهم خلينا نتوافق وسيبك من الخلاف الفكرة يا استاذ رحاب ان الدستور مجموعة من المبادىء يجب ان تشارك فى جميع طوائف الشعب والله الموضوع مالوش علاقة باخوان ولا سلفيين ولا ليبراليين..الموضوع ليه علاقة بالمصريين..لست من انصار تخوين الاخرين..فى الميدان كان كله موجود..ماحدش كان بيبص ده مين انا شوفت فيديو فى اسكندرية كان فيه ناس (سلفيين) كانوا بيجيبوا اكل للاقباط..تفتكر حضرتك ايه اللى حصل..مين اللى قسم الشعب وخبطه فى بعض بعد ما كان وحدة واحدة...ليه استعجلنا على الغنائم فى عز المعركة..فين الدروس المستفادة من غزوة احد..عموما خلينا نخون فى بعض..و فى الاخر ما فيش حد هيتحاكم و ابقى قابلنى لو (الفريقين) --(ليبراليين و اسلاميين) كسبوا حاجة ..ملاحظه اخيرة كل لفظ كنت معترض عليه وضعته بين قوسين وأخيرا يسعدنى التواصل معك اذا أردت2 · إلغاء إعجابي · رد · منذ 7 ساعات
- ( بعد عودتي قرأت التعليفات . . ثم استأنفنا الحوار كالتالي )Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria Universityصديقي إسلام . . المشكلة إن مسألة الهجوم هذه لم يبدأها الإسلاميون , بل على العكس . . أعتقد إنك بما ارى عندك من موضوعية . . تتتفق معي على أن الهجمة على الإسلاميين و خاصة السلفيين و اتهامهم بالتخلف و السيطرة على الأميين علاوة على نسبة مجموعة جرائم إليهم . . جرائم عجيبة . . غير منطقية . . لا يستطيع شخص تصديقها حتى لو نسبت إلى هاري بوتر . . و تم وصف الشعب المصري بالغباء الجماعي . . و رغم ذلك . . لم نخض هذه المعارك . . و التفتنا إلى طريقنا . . للعمل من اجل إعلاء مصر . . و تحقيق الرخاء للجميع . . لكل النسيج الوطني . . مؤمنين أن الحبيبة مصر تحتاج إلى أن تأخذ وضعها . . مصر التي تجري في دمائنا . . ولكن ما نؤمن به أن هذا لا يتحقق إلا بالتخطيط السليم . . و العمل الجمعي المؤسسي . . و الأيدي النظيفة و ما أكثرها في بلدنا . . و كل هذا لا طريق أمثل له من دفء ظل الإسلام . . . . نحن نحمل الخير لمصر . . و لو سالتني عن قناعتي الشخصية فأنا أؤمن أنك تحترق لمصر مثل احتراقي . . بل و أؤمن أنك و الله ربما كنت عند اله خير مني و من مئة مثلي . . و الله أقسم على هذا . . لكن لكل وجهته . . و منطلقه . . التي يعتقد أن الخير فيها لمصر . . انا أؤمن بأنه من المستحيل أن يكون ثمة خير فيما حرمه الله . . لأنه قال ( و يحل لكم الطيبات و يحرم عليكم الخبائث ) . . و دراستي للتاريخ . . و للفلسفة السياسية تجعلني أؤمن بأن النظام الإسلامي . . هو اوع نظام في تاريخ العالم . . و لا اقول هذا كمسلم . . بل كباحث منصف .أعجبني · رد · 42 minutes ago
- Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria Universityو اتشرف بك صديقاً1 · أعجبني · رد · 42 minutes ago
- Islam Bayumy · الأكثر تعليقا · Faculty of pharmacyطيب يا استاذنا اولا انا بشكرك ثانيا بدل ما هاقول لحضرتك لا الاسلاميين اللى بدأوا والاخوان اللى خانوا انا عندى فكرة أحسن ما تيجى كلنا نتفق على الحاجات اللى احنا متفقين عليها زى محاكمة الكائن اللى ظلمنى و ظلمك ونطالب بالعدل فى محاكمته ولكم فى القصاص حياة يا اولى الالباب و بعدين فيها ايه لو تحاورنا كلنا حول دستور يرضى الناس كلها على فكرة اكيد انا مش ضد الشريعة لان مبادىء الشريعة هى مبادىء اى انسان عاقل بيطالب بيها طب هتسألنى امال انت خايف من ايه هاقولك من حاجات كتير تستلزم ان احنا نتحاور عشان نتفق مش نشتم بعض وناس تفرح فينا والله من وراء القصد1 · إلغاء إعجابي · رد · 31 minutes ago
- Islam Bayumy · الأكثر تعليقا · Faculty of pharmacyحضرتك ممكن تسألنى ايه الحاجات الكتيرة اللى انا خايف منها1- اقولك الاسلام دين مافيهوش واسطة بين العبد وربه فمش من حق حد انه يكفره او يعلمنه لمجرد اختلافه فكريا معاه هاأقولك حاجة غريبة جدا واحد زى الشيخ الغزالى الله يرحمه قريت له كتب كتيرة جدا واعتبره عالم دين ودنيا فوجئت انه افتى ان فرج فودة كافر ولابد ان يقام عليه الحد لمجرد اختلاف فكرى انت بتتكلم عن الشيخ الغزالى بقامته و قيمته ما بالك بقى باللى موجود دلوقتى ..انا شوفت فيديو لحد اسمه شومان قعد يعجن عجن السنين وطلع الرجل الفاضل د العوا صحح المصايب اللى طلعت من بقه حضرتك تضمن ان الشيوخ الموجودين دلوقتى برجاحة عقل العواأعجبني · رد · 21 minutes ago
- Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria Universityتمام هو ده عين العقل . . زي الحوار الرائع الراقي الليحاصل بيننا دلوقت . . أكيد نقدر نسمع بعض . . أكيد . . و أؤكد لك . . أنني أظن بك . . و بل بـ 90% و الله ممن يخافون من الإخوان و السلفيين . . أنهم ابداً ليسوا ضد الشريعة . . نحن شعب يحب الدين . . و قلت لحضرتك انك و هذا و الله ما أدين لله به قد تكون عند الله خير مني . . نسأل الله حسن الخاتمة . . و لكن هناك صورة ذهنية . . ساهم فيها الإعلام . . و ساهم فيها بعض المنتمين للتيار الإسلامي . . الذين تم تضخيمهم على قلتهم . . فليس مجتمع معصوم . . لنا اخطاؤنا . . طبعاً . . بعضنا منفر . . حقاً لكن لماذا لا ننظر إلى أن تطبيق الشريعة سوف يكون في دولة مؤسسات . . و ليس افراد . . المرجعية فيها للتخصص فيجميع المجالات . . بما لا يصطدم مع الدين. . و في الأمور الخلافية يرجع للجان كبار العلماء المنتخبين من الأزهر . . وهم يحددون الرأي العام للدولة . . و الله هذاه رؤيتنا .. . هذه أدبياتنالكن مشكلتنا الحقيقة مع العشرة في المائة . . التي تعلن رفضها للإسلام . . رفضاً إيديولوجياً . . عدائياً . . و ليس رفضاً إيديولوجياً صامتاً . . ويريدون أن تكون المرجعية لأي أحد . . بل و كل أحد إلا شريعةرب العالمين .و إن شاء الله نكمل . . غداً لأن الوقت تأخر . . بس كنت عايز استأذنك إني انشر الحوار ده في مدونتي . . لأنه حوار عاجبني . . و اضيف إليه أي إضافات تقولها بالتتابع . . و لومش موافق تأكد ني مش حاضيفها .1 · أعجبني · رد · 12 minutes ago( كدت أن أخرج لولا أنني وجدت التعليق التالي )
- Islam Bayumy · الأكثر تعليقا · Faculty of pharmacyليا الشرف طبعا ..انا هافرض مع حضرتك ان ال 10 % دول ملحدين و قول كمان 10 % اقباط ايه المانع نتكلم معاهم و نتحاور ونوصل لنقاط اتفاق الناس دى مصريين برضه ودى بلدهم (عاوز اعرف رأيك) النبى عليه الصلاة والسلام كان يتحاور مع كل الناس دون استثناء ..الناس اللى عايشة برة (مسيحيين و يهود وملحدين)بتخترع كل حاجة واحنا بس بنستهلك يعنى نتعامل مع الحاجة اللى بيخترعوها و منتعاملش معاهم كبنى ادمين طب حتى يمكن نتعلم منهم..لو حياتنا واقفة على دوا صنعه واحد كافر هانستخدمه يبقى ازاى ما تكلمش مع ابن بلدى واحتويه واخليه يفيدنى كمواطن وانا افيده مش يبقى احسن..طولت عليك عموما غدا ان شاء الله فى سؤال مهم عاوز اسألهولك وارجو الافادة ان استطعت و السلام عليكمأعجبني · رد · 3 minutes ago
- ( فاضطررت للإضافة الرد التالي )Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria University( ملاحظة فرج فودة حكم الدكتور محمود مزروعة رئيس قسم العقائد و الأدين في جامعة الأزهر بأنه مرتد . . و هذا أجمع عليه علماء الأزهر . .و يسال عنه الأزهر ليس هذا موضوعي فأنا لست عالم دين . . و نما انا رجل أؤمن بالمؤسسية . . و لجمهور علماء الأزهر . . اللجنة المنتخبة . .و ليس شيخ الأزهر . . هو مرجعيتي . . شيخ الأزهر فرد . . أما رأي لجنة علماء . . فهوالمعتبر عند اي شخص يؤمن بالمؤسسية)أعجبني · رد · منذ 2 ثانيتين
- Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria Universityأبداً ما فيش تطويل ولا حاجة لكن . . انا قلت لحضرتك . . إني باتكلم عن ( اللي بيرفضوا رفض إيديولوجي " عدائي " اتمنى تراجع كلامي . . ) يعني انا ما عنديش مشكلة في المسيحي . . لأنه لا يؤمن بعقيدتي . . لكن مشكلتي معاه لما يطعن في الشريعة الإسلامية بالباطل . . ده موضوع ثاني . . هنا الأمر مختلف .الله علمنا . . " و لا تجادلوا أهل الكتاب إلا بالتي هي احسن " و اتمنى تشوف حوارات المهندس عبد المنعم الشحات , و الدكتور حازم صلاح ابو اسماعيل مع المعارضين . . و مدى الرقي و التحضر اللي علمنا إياها الإسلام . . لذلك . . المسلمون هما اللي علموا الدنيا فنون الحوار الراقي بالمناسبة . . و لي دراسة صغيرة في المسالة لعله يكون هناك وقت لطرحها إمن شاء الله لا حقاً.أما كوننا استهلاكيين . . فالتاريخ يشهدأن الغرب ظل قرون طويلة عالة على العقل المسلم . . اللي ارسى مبادئ العلم التجريبي . . بعد ما ورثت أوروبا من الإغريق علم رائع . . لكن يحتقر التجريب . . و لا يعترف إلا بالنظرية . . فعلمه العالم المسلم . . كما علمنا الإسلام . . انه لا حقيقة إلا بدليل . . و أن دليل العلم هو التجربة . . فهي الدليل الذي لا يكذب . . كل هذا كان في ظل الحضارة الإسلامية . . حتى في اسوا لحظات الانحراف عن حسن تطبيق الشريعة . . كانت الأمة الإسلامية تقود العالم . .لكن منذ أن بدنا نتلى عن الإسلام . . و نفسح المجال لليبرالية و العلمانية . . أثبتت التجربة انها كانت الفترة التي اصبحنا فيها كما تقول . . كائنات مستهلكة . . و عالة على الآخرين .
- Wael Al-hussini · الأكثر تعليقا · Architect في Visionary Archidia van guard@Rehab Sabryشكلك كده بصراحة منفر بدقنك دي..ولا يبعث على الطمأنينة....ومثير للشك...ومقزز........مشاهدة المزيدأعجبني · رد · 56 minutes ago
- Islam Bayumy · الأكثر تعليقا · Faculty of pharmacyبمناسبة فرج فودة لست فى معرض من حكم عليه بقدر ما يهمنى راى الامام الغزالى رحمه الله لانه فعلا عالم تقيل قوى للى يفهم كتاباته ...اما بالنسبة لليبراللية و العلمانية بصراحة انا شايف ان كلام حضرتك حق اريد به باطل (ما تزعلش منى انا اخوك الصغير)لان مبارك لم يكن الا حرامى لا ليبرالى ولا علمانى ده كان بيشقطنا لبعض..مع احترامى للشيخ ابو اسماعيل و مهندس الشحات ادارة الدولة تتطلب مجموعة من الخبرات من كل الاطياف فالبقاء للاكفأ بغض النظر عن ميوله ومش عاوز اقول حتى لو كل الوزراء مسيحيين(عشان عيب)لانهم مصريين ...حتى في اسوا لحظات الانحراف عن حسن تطبيق الشريعة . . كانت الأمة الإسلامية تقود العالم . .اقتبست الجملة دى من حضرتك لانها صحيحة 100 بالمائة ولكن مدلولها عندى ان الدولة الاسلامية كانت تقود العلم لانها اخذت بالاسباب (التى حثنا الله عليها كثيرا فى القرآن) برغم ان الشريعة كانت تطبق بانحراف ..الاهم ان الاوروبيون فى ذلك العصر انصتوا وتعلموا ولم تأخذهم العزة وتعلموا مننا و اصبحوا اكثر تقدما مننا و علينا نحن ايضا الا يأخذنا الكبر بالبعد عن الاسباب الحقيقية للتقدمأعجبني · رد · 52 minutes ago
- Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria Universityأخي و ائل الحسيني :غفر الله لك .اللحية دي أمرنا رسول الله صلى الله عليه و سلم بإطلاقها . . و أنا أنفذ أمره . . و حسبي ان أكون جميل الوجه عند ربي . . و يوم القى الرسول صلى الله عليه وسلم على الحوض . . أسال الله لك ولي ذلك...مشاهدة المزيدأما انطباعاتك عني . . فشايف إن كلها مبنية على المظهر . . و دي حريتك . . و القارئ يحكم على سطوري كونها جوفاء ولا لأ . .أما كوني من الجماعة السلفية . . فلايوجد شئ اسمه الجماعة السلفية . . لكن منهج فهم ثوابت الإسلام كما فهمها سلف الأمة . . مع استيعاب كل ما يستجد بمرونة القياس و سعة يسر الشريعة . .لأن جماعتي هي جماعة الإسلام . ز لا ارضى بها بديلاً . .اسال الله أن يهديني و إياك و كذلك أخي إسلام .. إلى ما يحبه ويرضاه . . و أن يجمعنا مع النبي صلى الله عليه و سلم يوم لا ينفع مال و لا بنون إلا من اتى الله بقلب سليم .أعجبني · رد · 30 minutes ago
- Wael Al-hussini · الأكثر تعليقا · Architect في Visionary Archidia van guardالله يخرب بييتك والبيت اللي جنب بيتك....صدعتنيأعجبني · رد · 19 minutes ago
- Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria Universityربنا يغفرلي و يغفرلك . . و يهديني و يهديك . . اللهم آمينأعجبني · رد · 15 minutes ago
- Rehab Sabry · الأكثر تعليقا · Alexandria Universityأخي إسلام بيومي :أنا أؤمن بالمؤسسية في كل شئ . . و من ثم . . رأي الفرد - مع تقديري - لا يمثل بالنسبة لي مرجعاً . . هذا منهج اهل السنةو الجماعة في الاستدلال والتلقي ( كل يؤخذ منه و يرد إلا النبي صلى الله عليه و سلم ) . . و أنا شغلني تعلم العلوم الطبيعية و العلوم السياسية و مقارنة الأديان و اللغات عن قراءة كثير من الكتب الإسلامية صراحة . . لذلك لم قف على رأي الشيخ الغزالي الذي أجله . . على اختلاف معه أحياناً رحمه الله .أما عن كلامي الذي اعتبرت أنه حق اريدبه باطل . . و جرحت نيتي . . و ليس فكرتي . . فأنا أخي لم اقصد عهد مبارك . . إنما اقصد ثلاث قرون تقريباً . . منذ محمد علي و الذي يذهب أغلب المؤرخون إلى أنه بداية الليبرالية في مصر . . و حتى يومنا هذا . . تقهقر في كل المجالات . و من سئ إلى أسوأ . . رغم تعدد اشكال الليبرالية التي مرت بمصر . . ليبرالية قتصادية و ليبرالية اجتماعية و غيره. . يعني الموضوع مش مبارك . . ولا يعنيني أصلاً اعطاء مثل بمبارك .أما عن مسألة احترام لكفاءات . . فالدكتور حازم و المهندس عبد المنعم أحدهما مهندس . . و الآخر دكتوراه في القانون و خبير اقتصادي. . و كلاهما ينادي بدولة المؤسسات . .اما بخصوص إن سبب تقدم الأمة إن الأمة كانت بتاخد بالأسباب . . اللي في القرآن . فده صح . . و اللي من أهمها تطبيق شرع الله . . لأن التفوق حصل في ظل وجود الأصل وهو الشريعة . . حتى رغم حدوث انحرافات أحياناً عنه . . لكن بقي الأصل العام . . دولة القانون . . التي لا قانون يعلو فيها فوق قانونها . . الذي هو الشريعة الإسلامية . .أما لو على الأخذ بالاسباب . . ففي ظل الليبرالية . . منذ محمد علي و نحن ناخذ بالأسباب و لم نزل من سئ غلى أسوا .ثم من قال أننا نستكبر على اسباب التقدم المادي اللي عند لأوروبيين والغربيين عموماً . . ده كلامك انت . . مش كلامي انا . . النبي صلى الله عليه و سلم أخد فكرة الخندق من الفرس .و اتركك الآن في رعاية الله و أمنه .سبحانك اللهم و بحمدك أشهد ألا إله إلا أنت استغفرك و أتوب إليكالسلام عليكم . . اراك إن شاء الله غداًأعجبني · رد · منذ 42 ثانية
( و للحديث غداً إن شاء الله بقية )
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق